23 marca – 03 czerwca 2006. WĘGIERSKA WIOSNA FILMOWA 6. Tydzień Filmu Węgierskiego

WĘGIERSKA WIOSNA FILMOWA

6. Tydzień Filmu Węgierskiego

TORUŃ 23 -27 marca (Kino Orzeł, ul. Strumykowa 3)

SZCZECIN 29 marca – 9 kwietnia (Kino Pionier 1909, u. Wojska Polskiego 2)

KATOWICE 13-17 kwietnia (Centrum Sztuki Filmowej, ul. Sokolska 66)

WARSZAWA 18-22 kwietnia (Kino Muranów, ul. Gen. Andersa 1)

KRAKÓW 20-24 kwietnia (Kino Ars, ul. Św. Jana 6)

WROCŁAW 9-13 maja (Kino Warszawa, al. Marszałka Piłsudkiego 64)

POZNAŃ 16-20 maja (Kino Muza, ul. Św. Marcin 30)

ŁÓDŹ 23-27 maja (Kino Charlie, ul. Piotrkowska 203/205)

LUBLIN 30 maja -3 czerwca (Kino Chatka Żaka, ul Radziszewskiego 16)

ORGANIZATOR: Centrum Węgierskie w Krakowie

PARTNERZY: Krakowskie Centrum Kinowe Ars, Kino Muranów, Gutek Film, Międzynarodowy Festiwal Filmowy Ofensiva, Kino Chatka Żaka , Stowarzyszenie CinéEuropa, Europa Cinemas, Kino Muza, Kino Orzeł, Kino Charlie,Kino Warszawa,Odra Film we Wrocławiu, Silesia Film – Centrum Sztuki Filmowej, Vivarto, Miasto Kraków, Węgierski Instytut Kultury w Warszawie, Węgierska Unia Filmowa, Narodowy Fundusz Kultury, Ministerstwo Spraw Zagranicznych oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Republiki Węgierskiej

PATRONAT MEDIALNY:, Radio Jazz, Aktivist, Karnet, Kino, Nepszabadsag, Telewizja Węgierska, Film.hu

FILMY FABULARNE

Świeże powietrze

Węgry, 2006, 100 minut

reżyseria: Ágnes Kocsis
scenariusz: Ágnes Kocsis, Andrea Roberti
zdjęcia: Ádám Fillentz

obsada: Izabella Hegyi, Juli Nyakó, Anita Turóczi, Zoltán Kiss

Viola jest nadal piękną kobietą. Angéla wstydzi się Violi. Ich komunikacja staje się prawie niemożliwa. Oglądają ze sobą tylko ulubione seriale, jeszcze nigdy nie opuściły ani jednego odcinka. Prawdopodobnie obie potajemnie podkochują się w głównych bohaterze. Viola pracuje tam, gdzie nikt nie chce pracować. Szuka prawdziwego mężczyzny, którego mogłaby kochać. Angéla chciałaby projektować piękne ubrania. Tęskni za czymś innym, za innym życiem,

za świeżym powietrzem.

Nagrody: Barcelona (dyplom uznania), Bruksela (nagroda główna), Budapeszt (najlepszy debiut, Delhi (najlepszy reżyser), Europejska Akademia Filmowa (nominacja do nagrody European Discovery), Bratysława (nagroda jury studenckiego), Reykjavik (dyplom uznania), Warszawa (nagroda FIPRESCI)

Biała dłoń

Węgry, 2006, 100 minut

reżyseria: Szabolcs Hajdú
scenariusz: Szabolcs Hajdú
zdjęcia: András Nagy

obsada: Miklós Zoltán Hajdú, Orion Radies, Silas Radies, Gheorghe Dinica, Kyle Shewfelt, Lukáts Andor

Po tym jak dobrze zapowiadająca się kariera gimnastyczna Miklósa załamuje się z powodu kontuzji, przenosi się on do Kanady, by tam jako trener na nowo rozpocząć swoje życie. Przybyłe razem z nim zwyczaje zaczynają stawiać mu pytania: czy aby na pewno pasuje do nowego świata, czy poradzi sobie z nowymi wyzwaniami. Elsősorban saját, feldolgozatlan múltjával, gyökereivel kell szembenéznie – a tornaterem falai közt töltött örömtelen gyerekkorral és a múlt kísérteteivel.

Nagrody: Budapeszt (najlepszy reżyser, najlepsze zdjęcia, najlepszy producer, najlepszy montaż, nagroda Gene Moskowitz’a krytyków zagranicznych, nagroda publiczności (internet), Essonne INESSONNE (nagroda główna), Stambuł Cinema & History Meeting (nagroda główna), Karlovy Vary (dyplom uznania East of the West), Lublana (nagroda FIPRESCI), Trenčianske Teplice (najlepszy scenariusz


Taxidermia

Węgry, 2006, 90 minut

reżyseria: György Pálfi

scenariusz: György Pálfi, Zsófia, Ruttkay

zdjęcia: Gergely Pohárnok

obsada: Péter Blaskó, Csaba Czene, István Gyuricza, Géza Hegedűs D., Gábor Máté

Trzy historie. Trzy pokolenia. Trzech mężczyzn. Dziadek, ojciec, syn. Jeden jest ordynansem, drugi czołowym sportowcem, trzeci zajmuje się wypychaniem zwierząt. Jeden pragnie miłości, drugi sukcesu, trzeci marzy o nieśmiertelności. Dziadek żyje swoimi fantazjami i w mroźne zimowe wieczory rozgrzewa swoją  małą szopę rozgorączkowanymi snami, nic nie jest w stanie powstrzymać jego bujnej wyobraźni. Ojciec żre, przez cztery lata był bezkonkurencyjny w pochłanianiu czekoladowych wafelków. Syn wypycha zwierzęta. Urodził się ważąc półtora kilograma. Pozostało mu mniej niż pół minuty, a w jego głowie pojawia się coś o czym nikt nigdy wcześniej nawet nie pomyślał. Film został owacyjnie przyjęty przez publiczność na festiwalu filmowym w Cannes. Według dziennika Le Monde był to „niewątpliwie najbardziej nawiedzone dzieło” festiwalu.

Nagrody: Antalya (najlepszy reżyser), Bruksela (nagroda główna), Budapeszt (nagroda główna, najlepsza kobieca rola drugoplanowa, najlepsza rola drugoplanowa, nagroda za efekty specjalne, nagroda Gene Moskowitz’a krytyków zagranicznych, nagroda jury studenckiego, Chicago (Srebry Hugo) Cottbus (nagroda Don Quijote), Kluż (najlepszy reżyser), Tallin (nagroda krytyków estońskich)

Moje jedyne

Węgry, 2006, 76 minut

reżyseria: Gyula Nemes

scenariusz: Tamás Beregi, László Garaczi, Gyula Nemes

zdjęcia: Balázs Dobóczi

obsada: Orsi Tóth Orsi, Krisztián Kovács, Ágnes Kovalik Ágnes

Debiut reżyserski o niespokojnych dniach chłopaka szukającego partnerki. W filmie przeplatają się dwa wątki: burleskowa nagonka za partnerką i tragikomiczna historia miłosna. Te dwie części różnią się również stylem. Szukanie partnerki rozpoczyna się czarno-białymi, surowymi, jakby dokumentalnymi zdjęciami. Później miejsca, aktorzy i ujęcia stają się coraz częściej kolorowe. Film przestawia również nocne życie Budapesztu, wraz z najlepszą, kultową muzyką akustyczną i elektroniczną.
Nagrody: Budapeszt (najlepsza rola kobieca)

Wyzwoliciel ptaków, chmura, wiatr

Węgry, 2005, 86 minut

Reżyseria i scenariusz: István „Taikyo” Szaladják

zdjęcia: Francisco Gózon

obsada: Alekszandr Markov, Danyiil Oszipov, Konsztantyin Vorobljov, Polja Vorobljova, Robert Ovakimjan

Rosja. Waska – wiejski chłopak jedzie by spotkać swoją miłość. W trakcie drogi spotyka dziwnego człowieka, o którym nie może powiedzieć czy jest on pielgrzymem, włóczęgą, czy tylko świętym wariatem. To spotkanie zmieni jego życie.

FILMY KRÓTKOMETRAŻOWE

Before Dawn

Węgry, 2005, 13 minut

reżyseria: Bálint Kenyeres

scenariusz: Bálint Kenyeres

zdjęcia: Mátyás Erdély

obsada: Sándor Badár, János Kalmár, Lajos Kovács

Koniec nocy. Zboże cicho kołysze się na zboczu pogórka. Ludzie się budzą, inni walczą o swą wolność.
Nagrody: Angers (nagroda ARTE), Arizona (najlepszy film krótkometrażowy kategorii dramatycznej), Capalbio (nagroda Paesaggi, najlepszy operator), Espinho (najlepsze ujęcie), Europejska Akademia Filmowa (najlepszy film krótkometrażowy), Mediolan (najlepszy film krótkometrażowy), Montreal (najlepszy film krótkometrażowy), Neubrandenburg (dyplom uznania), Odense (dyplom uznania), Paryż (nagroda główna), Puerto Rico (Nagroda Główna), San Jose (nagroda specjalna), Seattle (Nagroda Jury), Sundance (nagroda specjalna), Syracuse (najlepszy film krótkometrażowy), Tampere (nagroda UIP), (najlepszy film krótkometrażowy), Tokyo (najlepszy film krótkometrażowy), Trenčianske Teplice (najlepszy film krótkometrażowy),  Triest (nagroda krytyków, dyplom uznania), Belo (najlepszy reżyser, najlepszy operator) Budapeszt (najlepszy reżyser, najlepszy operator), Bukareszt (najlepszy film krótkometrażowy, nagroda dla operatora), Cottbus (nagroda specjalna), Leeds (nagroda Louis le Prince), Madryd (nagroda główna), Praga (nagroda główna), Sf. Gheorghe (dyplom uznania), Sarajevo (najlepszy film krótkometrażowy), Sankt Petersburg (najlepszy film krótkometrażowy), Villeurbanne (nagroda dystrybucji G.R.A.C.)

639 lalka

Węgry, 2005, 16 minut

reżyseria i scenariusz: Györg Dési András, Gábor Móray

zdjęcia: Sándor Csukás

obsada: Tünde Murányi, Péter Scherer

Główny bohater żyje szczęśliwie w małym świcie. Kocha tapczan, złotą rybkę, telewizor, i jeszcze kocha gotować. Radzi sobie z regułami, które na pierwszy rzut oka wydają się dziwne. Tylko jeden jedyny raz troszeczkę się myli  i wtedy wszystko się zmienia: na przykład pojawia się w jej życiu kobieta, która mówi, że jest kontrolerką.

Nagrody: Budapeszt (nagroda główna), Amsterdam (najlepszy film krótkometrażowy), Bruksela  (nagroda główna), Bukareszt (najlepszy operator) Nancy (Europejska Nagroda Młodych), Nashville (najlepsza narracja)

Obrzęd Karussela

Węgry, 2005, 11 minut

scenariusz i reżyseria: Zoltán: Gayer, Péter Molnár
zdjęcia: Péter Kotschy
obsada: Zoltán Bojti, Péter Molnár

Do małego miasteczka z daleka przybywają wielcy artyści. Przybywają po to, aby dokonać tajemniczego obrzędu.

Nagrody: Nowy York (najlepszy film eksperymentalny), Budapeszt (nagroda kategorii filmu krótkometrażowego), Genf (nagroda TSR), Plataci (dyplom uznania)

Listy

Węgry, 2006,  6 minut

scenariusz i reżyseria: Ferenc Cakó

zdjęcia:  Antal Kazi

Obrazy z życia pary rozłączonej wbrew własnej woli. Niusłyszane zdania, nie otworzone listy. Stęsknione, znów wyczekujące. listy, którymi można zamordować. Zamknięte na wieki niewypowiedziane pragnienia. Listy latające jako ptaki, które fruwają w stronę cierpiącego mężczyzny.

Wcześniej czy pózniej
Węgry, 2006,  11 minut

scenariusz i reżyseria: István Madarász

zdjęcia:  Gábor Marosi
obsada: Péter Albert, Illés  Nyitrai

Pod koniec II-giej wojny światowej naziści podczas podróży w czasie próbują, jakimi technikami mogą uzyskać ostatnie zwycięstwo. Nikt tak na prawdę nie wie, co mogłoby się zdarzyć, jeśli uda im się chociaż raz wygrać

Nagrody: Valladolid (nagroda główna)

kino